Times podaje, że we Francji rząd
pracuje nad przepisem, który wprowadzi zakaz zatrudniania modelek z
niedowagą. Ustawa ma bazować na skali BMI. Takie prawo wprowadziło
już kilka krajów m.in. Hiszpania i Wielka Brytania, jednak to
właśnie Francja jest pępkiem świata mody i to, co tam się
dzieje, ma realny wpływ na światowe trendy. Z innej strony kolejne
wybory miss świata wygrywają kobiety, które wcześniej nie mogły
liczyć na ten tytuł. Ciemna skóra i inna budowa ciała, zwykle
dyskwalifikowały reprezentantki Indii czy krajów
latynoamerykańskich z walki o samo podium. Coraz więcej firm
decyduje się na zatrudnienie do sesji modelek „plus size”, gdzie
o ironio, często to plus oznacza skalę 36-42, czyli rozmiarówkę
najzwyczajniejszych sklepów. Czy nasz kanon piękna z jednego
właściwego zmienia się na bardziej demokratyczny, który pokazuje,
że piękno jest wszędzie, o czym przekonują nas poeci, malarze i
pisarze od wieków? Taką tezę potwierdzałaby kariera bohaterki
dzisiejszego wpisu: Chantelle Winnie.
„Dzisiejsze „top modelki” mają
ciekawą osobowość, i czuję, że to jest to, czego szukają
ludzie, wiesz, coś z czym mogą się identyfikować, jakąś
prawdziwą osobę” - mówi w wywiadzie dla El Nuevo Diario Winnie
Chantelle, której portfolio odrzuciły swojego czasu wszystkie
agencje modelek, do których się zgłaszała.
Winnie ma tę samą genetyczną
chorobę, co Michael Jackson – bielactwo. Polega ona na wybarwieniu
skóry w wielu miejscach. W swoim życiu młoda Kanadyjka zniosła
wiele kąśliwych uwag i niemiłych sytuacji, ale nie poddawała się.
Jej profil na Instagramie odkryła Tyra Banks, w ten sposób
znalazła się w programie „America's Next Top Model”. Rok
później barcelońska marka Desigual rozpoczęła z nią współpracę,
która trwa do tej pory.
Marka Desigual (dosłownie oznacza „nie
taki sam”) produkuje ubrania różnobarwne i często złożone z
wielu rodzajów tkanin i wzorów. Do tej pory zaskakiwały mnie ich
reklamy, które aż raziły przeciętnością. Modelki i sesje
zdjęciowe nie różniły się niczym od reklam przeciętnej
sieciówki, a sama marka miała w sobie wielki potencjał! Taka osoba
jak Winnie Chantelle wydaje się więc idealna dla promowania nie
tylko marki ubrań, ale również głównego przesłania ich
kampanii, które głosi, że „życie jest fajne”.
Modelka z taką skórą przykuwa uwagę,
a sposób w jaki jest pokazana, nie wiem jak dla Was, ale dla mnie
jest pozytywny. Pokazywanie ludzkiej różnorodności w ten sposób,
może przypomnieć nam, że życie nie jest jednowymiarowe, że nie
wszyscy muszą spełniać jeden kanon piękna, chociaż już na
starcie mają zupełnie inne predyspozycje. W ten sposób też
zwyczajnie przyzwyczajamy się do inności innych i nie reagujemy na
nie zdziwieniem czy dystansem, które z kolei czasem wywołują
przykre zachowania.
Czy jednak przykład Winnie Chantelle
pokazuje, że zaczyna się jakaś głębsza zmiana w podejściu do
piękna specjalistów od marketingu? Byłabym ostrożna. W kwestii
wyglądu modelek bywają różne trendy. Kiedyś w modzie były
krzywe nogi, ostatnio królowały szczerby (niektóre modelki podobno
je sobie wypiłowywały) i krzywe zgryzy. Środowisko modowe przez
kilka sezonów uznawało to pewnie za piękne. Może tak jest też z
bielactwem Winnie? Mam nadzieję, że nie. Jej pojawienie się w
kampanii jest bardzo przemyślane, i idealnie dobrane do marki i jej
filozofii. To właśnie sprawia, że nie patrzymy na modelkę jak na
chorą osobę, co raczej na kogoś kto znalazł swoje miejsce.
Przekaz jest więc pozytywny i sensowny, a nie tylko szokujący.
Każda marka niesie za sobą pewną
ideę. Na tym właśnie polega marketing. Nawet gdy jest to goła
pani reklamująca piły i młoty pneumatyczne, to przecież taki
przekaz chce nam coś powiedzieć (nawet jeżeli twórca takiego
szczucia cycem sobie tego nie uświadamia). Dlaczego więc nie starać
się przy okazji tworzenia strategii nie myśleć szerzej? Nie chodzi
o to, żeby do każdej kampanii zatrudniać osobę z bielactwem, ale
bardziej zastanowić się, jaka modelka/ reklama/itd wypowie
dokładnie i mocno naszą wizję. Jednym z takich przykładów jest
marka Adrian o której pisałam tutaj. Wiem, że branża reklamy i mody raczej boi się takich wyzwań, ale
naprawdę świat będzie lepszy, gdy ze wszelkich reklam nie będzie
spoglądała na nas ta sama uniwersalna twarz Photoshopa informując,
że jesteśmy tego warci. :)
A
co Wy o tym myślicie?
Teraz takie czasy, że szuka się modelek które czymś się wyróżniają i zapadają w pamięć...
OdpowiedzUsuń39 yr old Graphic Designer Alia Tolmie, hailing from Cumberland enjoys watching movies like Chapayev and Amateur radio. Took a trip to Zollverein Coal Mine Industrial Complex in Essen and drives a Ferrari 857 Sport. w gore
OdpowiedzUsuńprawnik rzeszów - Jesteśmy prawnik-rzeszow.biz, kancelarią prawną z siedzibą w Rzeszowie. Jesteśmy małą kancelarią, dopiero zaczynamy swoją działalność, dlatego potrzebujemy dotrzeć do większej liczby osób. Oferujemy usługi prawnicze i musimy rozpowszechnić naszą nazwę, więc jeśli masz czas, aby napisać o nas, będziemy wdzięczni. Chciałabym podziękować za poświęcony czas, ponieważ wiem, że jesteście bardzo zajęci i naprawdę to doceniamy. Jeśli masz jakieś pytania, proszę nie krępuj się pytać.
OdpowiedzUsuń